.
اطلاعات کاربری
درباره ما
دوستان
خبرنامه
آخرین مطالب
لینکستان
دیگر موارد
آمار وب سایت

 Candlepower شدت نور با کندلا Candela))اندازه گیری می شود. Candlepower معمولاً برای مشخص کردن شدت نور در جهات مختلف یک منبع نور به کار برده می شود.

• Candlepower Distribution Curve یک منحنی (معمولا قطبی) ، که معرف تغییرات شدت درخشندگی یک لامپ یا دستگاه نور افکن از مرکز منبع نور است.

• روشنایی(Brightness) روشنایی(یاLuminance ) در واقع شدت نوری است که به طور مستقیم از منبع به چشم ما می رسد.

• تشعشع(Glare) وقتی جسمی درخشان در میدان دید ما قرارمی گیرد، تصویرایجاد شده در چشم ما  معمولاً روشنتر از بعد از تطبیق چشم به نظر می رسد.

• شدت روشنایى (Illuminance) 1- در واقع چگالی شار درخشندگی بر روی سطح است، که بوسیله واحدFootcandle یا لوکس (Lux در واحدمتریک) اندازه گیری می شود. فرم معمول این خاصیتIlluminance  است. 2-Illuminance  در واقع برای اندازه گیری مقدار خاصیت شار درخشندگی که در سطح ظاهر می شود، است.   Illuminance متاثر از شدت ثبوت نور در جهت سطح و فاصله منبع نور با سطح و زاویه تلاقی نور رسیده به سطح است. به هرحال شدت روشنایى فاکتوری است که با چشم اندازه گیری نمی شود ولی معمول ترین ملاک در طراحی های نوری است.

• لومن Lumen)) واحد پایه ربای اندازه گیری نور است. یک شمع سر میز شام حدود 12 لومن و یک حباب 60 واتی سفید با قدرت بیشتری در حدود 855 لومن، نور صاتع می کند. اگر ما یک منبع نقطه ای نور یک کندلا در مرکز کره ای به شعاع یک فوت باشد که در حدود یک فوت مربع گشودگی در سطح آن دارد، مشابه چراغی است که یک لومن نور صاتع میکند. شدت نور: لومن

lumen مفاهيم مهندسي روشنايي | یو پی اس | باتری

شار نوری عبوری از واحد زاویه فضایی (استرادیان) شدت نور نام دارد که بر حسب کاندلا سنجیده می شود. زاویه فضایی، زاویه ای است که از مرکز یک کره دیده می شود و سطح آن را در بر می گیرد. اندازه زاویه فضایی برابر است با نسبت اندازه سطح به مجذور شعاع کره. شدت نور در هر نقطه از فضا مستقل از دوری و نزدیکی به منبع نور به یک میزان است اما در جهت های مختلف نسبت به آن مقادیر متفاوتی دارد. لومن : مقدار نور مرئی که از یک منبع روشنائی دریافت میشود یا میزان شار نوری که از هر استاردیان زاویه فضائی خارج میشود.

• تشعشع (Luminance) شدت درخشندگی(روشنایی فوتومتریک) هر سطح در یک جهت مشخص به ازای یک واحد مشخص از آن سطح که در همان جهت مشاهده می شود، که با واحد Candela/m^2  اندازه گیری می شود. شار درخشندگی (Luminous flux) اندازه تمام نوری است که بوسیله منبع نور تولید می شود. در واقع مقدار نوری است که سطح جسم را بدون در نظر گرفتن جهت آن ترک می کند. یک لامپ 100واتی معمولی نئون، در حدود 1700لومن و یک لامپ 400 وات بخار سدیمی پر فشار درحدود 50000 لومن نور ساطع می کند. نرخ شار درخشندگی هر لامپ بوسیله شرکت های سازنده آن عرضه شده است و لیست مقدار لومن های لامپ های معمولی را می توان در    Lamp Matrix یافت.

• شدت درخشندگی(Candelas) شدت درخشندگی در واقع شدت امتداد نوری است که در یک جهت مشخص ساطع می شود. در واقع شدت درخشانی یک سیستم نوری در نمودارهای گرافیکی خاصی که منحنی های تغییراتی کندلا یا  Candela  power نامیده میشوند مشخص می شوند. هم نمودارها قطبی وهم کارتزین در صنایع نوری برای این هدف به کار می روند. این اطلاعات معمولا در جدولهای رقومی مورد دسترس است.

• Lux شدت روشنایی واحد اندازه گیری Illuminanceدر دستگاه متریک است. و در واقع مقدار نور واقع در صفحه ای متر مربعی است که در آن به طور یک نواخت شار نوری یک لومن بر آن بتابد. در واقع 76/10 لوکس مساوی با یک Foot candle است. یک لوکس مساوی با 09/0 Foot candle است. و یک دلوکس مساوی ده لوکس است lux مفاهيم مهندسي روشنايي | یو پی اس | باتری1-76/10 لوکس= 1 Foot candle 2- 1 لوکس= 09/0 Foot candle 3- 1 دلوکس= 10 لوکس

چگالی سطحی شار نوری تابیده به یک سطح را شدت روشنایی می نامند که بر حسب لوکس سنجیده می شود. میزان شدت روشنایی لازم برای کاربردهای مختلف، در مراجع پیشنهاد می شود. این پیشنهادات بر اساس دقت پیچیدگی کارهایی که باید انجام شود، ارائه می گردد. به عنوان مثال برای کارهای ساده ای مانند راه رفتن در راهرو شدن روشنایی مورد نیاز 120 لوکس و در مورد کارهایی مانند مونتاژ ماشین ها و ابزار بسیار ریز که میزان دید انسان اهمیت زیادی دارد، شدت روشنایی بالا در حدود 1000 لوکس مورد نیاز است. لوکس : واحد شدت روشنائی را به لوکس نشان میدهند و یک لوکس واحد روشنائی تولید شده از فلوی نور یکنواخت یک شمع در سطح یک متر مربع است . شدت روشنائی در بعضی از محلهای آشنا سطح خیابان                           30 لوکس اطاق نشیمن                           100 لوکس اطاق کار                                300 لوکس سطح زمین در خورشید زمستان    10000 لوکس سطح زمین در خورشید تابستان    100000 لوکس

•     شار نوریshare%20noor1i مفاهيم مهندسي روشنايي | یو پی اس | باتری شار نوری بیان کننده آهنگ تابش نور از یک منبع نوری است و بر حسب لومن اندازه گیری می شود. یعنی اگر یک منبع نقطه ای نور، با شدت یک کاندلا، درمرکز کره ای به شعاع یک متر قرار بگیرد، سطحی با مساحت یک متر مربع در داخل این کره، شار نوری ای برابر یک لومن دریافت خواهد کرد. هرچه لومن تولید شده توسط یک منبع نور به ازای هر وات توان ورودی بیشتر باشد منبع نور بازدهی بیشتری دارد.

• توزیع شدت نور: منحنی پخش نور در مختصات قطبی، میزان شدت نور یک لامپ یا چراغ را در صفحه ای نشان می دهد که دقیقاً از مرکز لامپ یا چراغ می گذرد. شدت نور در زوایای مختلف اطراف یک لامپ در جدولی نشان داده می شود. از آن جا که در بسیاری از حالات، توزیع شدت نوردر اطراف یک چراغ متقارن نیست، منحنی شدت نور را برای صفحات مختلف رسم می کنند. سه صفحه معمول عبارتند از: صفحه عمود بر محور لامپ, صفحه موازی با محور لامپ و صفحه با زاویه 45 درجه نسبت به محور لامپ. پس از انتخاب صفحات، منحنی شدت نور هر صفحه را می توان تهیه کرد. لامپ و ترکیب لامپ و چراغ هر کدام منحنی منحصر به فرد و مخصوص خود را دارد. منحنی شدت نور به طراحی چراغ، جنس پوشش چراغ و نوع بالاست بستگی دارد.

• درخشندگی: عبارت است از نسبت شدت نور منبع (یا شی بازتابنده نور) به مساحت بخش تابنده منبع (یا مساحت آن بخش از شی که نور را باز می تاباند) هر چه مساحت سطح درخشان کوچک تر باشد، درخشندگی آن بیشتر است. درخشندگی بر حسب کاندلا بر متر مربع (استیلب) یا کاندلا بر سانتیمتر مربع (نیت) سنجیده می شود. درخشندگی مناسب برای چشم انسان در محدوده 65 تا 6500 نیت است. درخشندگی یا تراکم نور : اگر دو منبع نورانی که شدت نور برابر ولی اندازه فیزیکی مختلف داشته باشند، اگر به طور پشت سر هم رویت شود منبعی که کوچک تر است درخشنده تر به نظر میرسد. واحد درخشندگی کاندیلا بر متر مربع است (نیت) . یک کاندیلا 60 برابر کوچک تر از شدت نور ساطع شده از یک سانتیمتر مربع سطح جسم سیاه در درجه حرارت 2045 کلوین در جهت عمود بر سطح است .

• بهره وری: رابطه نور خروجی را با توان ورودی توصیف می کند. بهره وری به صورت لومن بر وات بیان میشود. حداکثر مقدار بهره وری برابر 680 لومن بر وات است که از یک لامپ فرضی که هیچ گونه تلفات ندارد و همه تشعشع آن در طول موج 555/0 میکرون صورت می گیرد به دست می آید. در مورد لامپهای التهابی 8 تا 20 لومن بر وات است که پایین ترین بهره وری را در میان لامپها دارند، برای لامپهای فلورسنت تا حدود 90 لومن بر وات، برای لامپهای جیوه ای تا حدود 50 لومن بر وات و برای لامپهای سدیمی تا بیشتر از 100 لومن بر وات است که بالاتری بهره وری را در میان لامپها دارند.

• چگالی توان ورودی: مقدار توان بکار رفته برای مقاصد روشنائی در محدوده ای مشخص یا در کل ساختمان را تعریف می کنند و بر حسب وات بر واحد سطح w/m2 بیان می شود.

• دمای رنگ(کلوین): دمای رنگ بر اساس رنگ تابیده شده از جسمی سیاه در دمای معیین تعریف شده است و بر حسب درجه کلوین بیان میشود. دمای رنگ بیشتر از 4000 درجه کلوین به عنوان نور سرد و دمای رنگ پایین تر از 3000 درجه کلوین به عنوان نور گرم در نظر گرفته می شود



:: بازدید از این مطلب : 147
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ن : یحیی
ت : چهار شنبه 20 مرداد 1395
.

هنگامی که باتری در سیستم از یک سطح شارژ خاص تنزل پیدا می‌کند منبع تغذیه برق بدون وقفه (یو پی اس)سیگنال وضعیت باتری ضعیف را می‌فرستد.

سیگنال باتری ضعیف از منبع تغذیه‌ی برق بدون وقفه موجب خواهد شد که سیستم در صورتی که شرایط زیر صدق کنند shutdown کنترلی برای اتلاف توان را انجام دهد:

— در صورتی که ارتباط چهار سیمی بین محصول System i® و منبع تغذیه‌ی برق بدون وقفه (یو پی اس) را انتخاب کرده باشید.

— سیگنال نقص عملکرد (utility fail) فعال باشد.

Shutdown کنترلی بلافاصله انجام می‌شود. اگر سیستم بر روی توان کمکی (utility power) عمل کند و منبع تغذیه‌ی برق بدون وقفه (یو پی اس) سیگنال باتری ضعیف را بفرستد، سیستم روشن می‌ماند و پیغام CPI0964 را ارسال می‌کند. اما، تحت این شرایط اگر توان کمکی از دست برود سیستم بلافاصله مکانیسم shutdown را شروع می‌کند.

زمان معمول و از قبل تعیین شده توسط کارخانه برای اینکه منبع تغذیه‌ی برق بدون وقفه سیگنال باتری ضعیف را بفرستد تقریباً دو دقیقه از زمان اجرای باقیمانده می‌باشد. بعضی از مدل‌های منابع تغذیه‌ی برق بدون وقفه دارای تنظیماتی برای این زمان هستند که قابل تغییر دادن می‌باشند. به طور ایده‌آل، می‌خواهید که آن را برای مقدار زمانی که سیستم شما صرف می‌کند تا shutdown کنترلی اتلاف توان را انجام دهد تنظیم کنید. تصور نکنید که زمان از پیش تعیین شده توسط کارخانه در یوپی‌اس برای shutdown نرمال سیستم شما کافی و مناسب است. مقدار زمانی را که لازم است shutdown کنترلی اتلاف توان انجام شود محاسبه کنید، مقدار مناسبی را برای QUPSDLYTIM به کار ببرید و زمان را برای سیگنال باتری ضعیف بر روی یوپی‌اس (در صورتیکه قابل تنظیم باشد) تنظیم کنید.

شکل زیر پیشرفت زمانی تابع (عملکرد) QUPSDLYTIM را از چپ به راست نشان می‌دهد.

12 آلارم وضعيت باتري ضعيف از یو پی اس | یو پی اس | باتری

شکل 1- خط زمان (نمودار زمان) تابع QUPSDLYTIM

این خط زمان (نمودار زمان) آنچه را که از زمانی که توان کم می‌شود تا زمانی که سیستم خاموش می‌شود اتفاق می‌افتد نشان می‌دهد. طول مدت زمان با طول عمر مجاز و اسمی باتری یکسان است. خط زمان در نقطه‌ای که توان کمکی (utilitypower) به اتمام می‌رسد آغاز می‌شود. در همین زمان یو پی‌اس یا واحد توان باتری فعال است. در این هنگام برنامه‌ی کاربر عمل می‌کند و وقفه‌ی مقدار QUPSDLYTIM موثر می‌باشد. وقتی که این زمان به پایان برسد، حافظه‌ی اصلی ذخیره می‌شود و سپس shutdown صورت می‌گیرد. بعد از آن باید مقداری زمان از عمر باتری به عنوان ضریب اطمینان باقی مانده باشد.



:: بازدید از این مطلب : 162
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ن : یحیی
ت : دو شنبه 18 مرداد 1395
.
نکته:Online در زبان انگلیسی به معنی متصل به خط می باشد که برای جلوگیری از اشتباه، استانداردها خواسته اند که حتی الامکان از این لفظ استفاده نشود. با توجه به اینکه در زبان فارسی در این مورد هیچ اشتباهی پدید نمی آید برای جلوگیری از تشویش ذهن ما همچنان از لفظ online استفاده می کنیم.
این یوپی اس (ups) که گاهی بنام تبدیل مضاعف(double conversion)  نیز نامیده میشود، بهترین نوعی نیست که شما میتوانید خریداری نمایید، زیرا با پیشرفت یوپی اس های Line-Interactive و با توجه به بازده پایین ups های Online نسبت به آنها، امروزه بسیاری از مردم علاقه خود را به این نوع یوپی اس از دست داده اند. جالب اینکه این ups درعین تشابه بسیار زیاد به standby ups که ارزانترین یوپی اس است عملکردی کاملاً متفاوت با آن دارد. تشابه از این بابت که این یوپی اس (ups) نیز همان دو منبع انرژی را دارد و کاملاً متفاوت از این بابت که در این ups سوییچ انتقال برای قطعی در خروجی اینورتر در مواقع اضطراری برگردانده شده است.
 
online ups
این شکل یک طرح شماتیک از online ups است و ممکن است مدلهای دیگری هم موجود باشد. همانطور که ملاحظه میکنید این دیاگرام کاملاً مشابه standby ups میباشد غیر از اینکه مسیرهای منابع اولیه و ثانویه نیرو عوض شده اند. در اینجا باتری منبع اولیه انرژی میباشد
 
 
در شرایط عادی این ups از باتری و اینورتر مربوطه استفاده میکند در حالیکه خط نیرو، شارژر باتری را تغذیه میکند. به همین دلیل است که این ups گاهی بنام double conversion و یا یو-پی-اس آن-لاین با تبدیل مضاعف (دوگانه) نامیده میشود. حاصل این طرح اینست که در شرایط قطع ناگهانی برق، هیچ زمان انتقالی مشاهده نخواهد شد. زیرا در شرایط قطع برق، اینورتر (و بار مربوطه) به کار خود ادامه خواهد داد و فقط شارژر باتری از کار خواهد افتاد.
در قبال قطع برق، عکس العمل کامپیوتر و یا لپ تاپی که انرژی خود را از یک online ups دریافت میکنند مشخص است. آنها بدون وقفه به کار خود ادامه میدهند. تنها اتفاقی که می افتد اینست که باتری تضعیف میشود زیرا در این حالت شارژری برای شارژ آن وجود ندارد. ممکن است شما ازخود بپرسید وقتی که همیشه از باتری استفاده میکنیم پس دلیل وجود مسیری برای سوییچ انتقال (مسیری که در دیاگرام بالا با نقطه چین نمایش داده شده است) چیست؟ پاسخ اینست که این مسیر پشتیبانی لازم را برای مواقعی که اینورتر از کار می افتد و یا در اثر برخی مشکلات داخلی در کار آن وقفه حاصل میشود، فراهم مینماید. هر چند غیر معمول است ولی به هر حال این اتفاق ممکن است بیفتد و در این حالت، سیستم به مسیر شامل محدود کننده ولتاژهای اضافی و فیلتر، سوییچ خواهد شد. در این حالت
"زمان انتقال" دوباره موضوعیت پیدا خواهد کرد دقیقاً مانند حالتی که یک یو-پی-اس استندبای در مقابل قطع برق عکس العمل نشان میدهد. البته باید دقت کرد که قطع برق بسیار متداولتر از قطع ups میباشد. دیگر مزیت اصلی استفاده از باتری در بیشتر زمانها اینست که فرآیند تبدیل مضاعف ( (double conversionانرژی خروجی را بطور کامل از انرژی ورودی جدا میکند. هر اغتشاش و کثیفی احتمالی (غیر از مولفه های DC و برخی از پارازیت های معمول که فقط در یوپی اس های بدون ترانسفورماتور اتفاق می افتد) که از برق شهر وارد شود فقط بر روی شارژر باتری تاثیر میگذارد نه بر روی خروجی های ups.
اگر چه ممکن است از روی دیاگرام بالا مشخص باشد که یو-پی-اس های آن-لاین و استندبای دارای مولفه های مشابهی میباشند ولی باید دقت نمود که تفاوت عمده ای در طراحی شارژرها و اینورترهایی که معمولاً هیچ کاری انجام نمیدهند و ممکن است فقط در هر ماه به مدت چند دقیقه بکار بیفتند با آنهاییکه هر روز 24 ساعت کامل روشن هستند تا عمر آنها به پایان برسد وجود دارد. تفکر مهندسی و افزایش اندازه و کیفیت مولفه های ترکیب شده در ساخت یک online ups باعث افزایش قیمت قابل توجه این ups ها نسبت به بقیه انواع آن میشود. این ups ها معمولاً برای سرورهای بزرگ و همچنین پشتیبانی از قطعات تجهیزات مراکز داده پردازی بکار میروند. معمولاً این ups ها از اندازه قدرت 5000 ولت-آمپر تا صدها و هزاران ولت-آمپر و حتی بزرگتر موجود میباشند.


:: بازدید از این مطلب : 174
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ن : یحیی
ت : سه شنبه 12 مرداد 1395
.

یو پی اس برگرفته از کلمات Uninterruptable Power System به معنی سیستم مولد برق بدون وقفه می باشد و همانطور که کلمات ذکر شده مشخص است وظیفه ی این نوع دستگاه :
1- اصلاح برق با کیفیت بهینه است
2- و همچنین وظیفه دیگر آن پشتیبانی کردن منبع برق در زمان قطع برق شهری می باشد

اولین وظیفه ی یو پی اس بهیه سازی شرایطی است که توسط اعواج یا همان نویز ( (nois ایجاد میشود. طبق مطالعات انجام شده بدست شرکت آی بی ام ( IBM ) لپ تاپ ها و کامپیوترهای خانگی در ایالات متحده میانگین در هر ماه 128 بار این سیستم ها تحت تاثیر مشکلات ناشی از برق شهری بوده. این نوع اختلالات که در بین آنها ولتاژهای اضافی و ولتاژ های لحظه ای منجر به آسیب رسانی به سخت افزار سیستم میشود و نوع اختلال کاهش لحظه ای ولتاژ و قطعی برق باعث حذف یا اسیب رسیدن به داده ها میشود.
با این دیدگاه منشأ 48.5% از عوامل از بین رفتن داده ها و دیتاها به علت اختلالات موجود در برق شهر می باشد.واضح است که این مشکلات در ایران درصد بالاتری را به خود اختصاص داده است.پس بعنوان یکی از عمده وظیفه دستگاه یو پی اس UPS باید در حالت وجود هرگونه اختلال و مشکل در برق شهر نسبت به اصلاح آن و حذف مشکلات ناشی از برق شهر اقدام نماید.به یاد داشته باشیدکه عمده این مشکلات خارج ازحیطه مصرف کننده کامپیوتر بوده و عملا” حذف آن مکان پذیر نمی باشد.مانندعواملی چون دوری یا نزدیکی مصرف کننده به پست های توزیع , وجود مصرف کننده هایی نظیر آسانسور,کولر گازی,دستگاه فتوکپی هم فاز با برق یو پی اسUPS, وجود دستگاههای صنعتی نظیر ماشین های تراش ماشین های پرس… در کارخانجات هم مکان و یا مجاور, بکارگیری ابزار و ادوات برقی نظیر دریل در محل ومکان استفاده از کامپیوتر و یا مصرف کننده هائی با منابع تغذیه سوئیچینگ در مکان استفاده از کامپیوتر که در آخر ما را به استفاده از UPSرهنمون می سازد.

در مورد وظیفه دوم ذکر شده برای یو پی اس, این دستگاه باید بعنوان تامیین کننده برق در زمان قطعی برق ایفای نقش کند . از آنجا که در زمان های مختلفی در کشور مشکلات خاموشی برق در مقابل دیگر عوامل موجود در شبکه برقی کشور نقش مهمتری ایفا میکند , این تصور نادرست ایجاد شده است که یو پی اس 
UPS ) منحصرا” در نبود برق شهر باید مورد استفاده قرار گیرد. در هر صورت امروزه کامپیوتر و سیستم های کامپیوتری در کشورمان نقشی پراهمیت تر از یک واژه پرداز در سازمان را ایفاء می نمایند و به سمت سیستمهای on-line تغییر جهت داده اند و در اینحال قطع برق حتی برای لحظاتی کوتاه هم خوشایند این گونه از سیستمها نمی باشد و ضرورت استفاده از مولد برق بدون وقفه یوپی اس را چندین برابر می نماید.

تلفن تماس:8- 86020207-021

همراه:09194551896

فکس: 88315895-021



:: بازدید از این مطلب : 148
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ن : یحیی
ت : دو شنبه 11 مرداد 1395
.

این نوع بارها دو نوع هستند بارهای خطی و بارهای غیرخطی چنانچه تا به حال تجربه کار با یو پی اس , منابع تغذیه یااینورتر متناوب را داشته باشید به احتمال قوی حداقل یکبار با کلمه ی بار خطی و یا بار غیر خطی مواجه شده اید. حال میخواهیم تفاوت این دو و همچنین اثرهایی که میتواند بر یو پی اس داشته باشد را با جزئیات بیان کنیم .
استاندارد IEC 62040 “یوپی اس “ بارها را به دو گروه خطی (Linear) و غیرخطی (NonLinear) دسته بندی میکند . به این خاطر در اطلاعات مهندسی یک یو پی اس ها غالبا با چنین کلماتی مواجه میشویم . برای نمونه اغلب ولتاژ خروجی “یو پی اس “ را یکبار برای بارهای خطی و بار دیگر برای بارهای غیرخطی تعیین میکنند.

بارها از نوع خطی

چنانچه به یک بار یو پی اس “ ولتاژی سینوسی وارد کنیم و همزمان جریان بار نیز سینوسی باشد ، به آن نوع از بار “بار خطی” اتلاق میشود. لازم به ذکر است که اختلاف فاز بین جریان و ولتاژ مطرح نیست. معمولا وقتی از بارهای خطی “یو پی اس “ بحث میشود اشاره عموم به بارهای مقاومتی می باشد و بارهای سلفی یا خازنی را جزء بارهای غیر خطی میشناسند . این در حالی است که واقعیت مطلب چنین نیست ! بارهای خازنی و سلفی نیز جزو بارهای خطی هستند . دلیل واضح این است که چنانچه به آنها ولتاژ سینوسی وصل شود، جریان خروجی جریانی سینوسی است و تنها با شکل موج ولتاژ اختلاف فاز دارد. در مجموع هر ترکیبی از عنصرهای غیرفعال پسیو (متشکل از مقاومت، خازن و سلف) به منزله بار خطی است . اگر خاصیت سلفی بار غالب باشد جریان آن پسفاز است. “یو پی اس “ یعنی شکل موج جریان درست بعد از شکل موج ولتاژ نمی آید و این کار با کمی اختلاف انجام میشود و در صورتیکه بار خازنی باشد مساله برعکس میشود و شکل موج جریان کمی قبل از شکل موج ولتاژ می‌آید. ما یک راه حل ساده به نام قانون “CIVIL” را برای به خاطر سپاری فرمول های مداری به شما پیشنهاد می‌کنم!
مطابق آن در بارهای خازنی(C) جریان (I) پیش از ولتاژ (V) می باشد، پس CIV ولی در بارهای سلفی (L)، جریان (I) بعد از ولتاژ (V) است پس VIL.
درباره اینکه بارهای موتوری یا ترانسی نیز جزو چه نوع بارهایی هستند میتوان گفت که جزو بارهای خطی محسوب میشوند . چون هر دو این بارها نوعی بار سلفی هستند و در صورت اعمال ولتاژ سینوسی به آنها جریانشان نیز سینوسی خواهد بود. اما نکته پر اهمیت برای این مساله این است که سلفها، ترانسها و موتورها (در شرایط وارد شدن ولتاژ نامناسب به آنها) احتمال اشباع شدن دارند که در این حالت جریان آنها به هیچ عنوان سینوسی محسوب نمیشود . از نمونه هایی از بارهای خطی متداول میتوان به کلیه بارهای مقاومتی، لامپ‌های رشته‌ای، هیترهای مقاومتی، موتورها، فنها، ترانسها، خازنهای اصلاح ضریب قدرت و… اشاره کرد.

بارهای غیرخطی:
برخلاف بارهای خطی، اگر به این بارها ولتاژ سینوسی اعمال شود، جریانشان غیر سینوسی می شود . شاید دانستن این مطلب خالی از لطف نباشد برخلاف آنچه که میدانید دنیا توسط بارهای غیرخطی محاصره شده . برای نمونه تمام منابع تغذیه سوییچینگ جزء بارهای غیر خطی به شمار می‌روند. این یعنی کامپیوتر، پرینتر، اسکنر، تلویزیون، رادیو، ماکروویو، LED و LCDها، شارژر موبایل، تمامی لامپهای کم مصرف، یوپی اس ها و یا تمامی کانورترها و مبدلهایی که مدارات تصحیح شکل موج جریان ورودی ندارند، رکتیفایرهای دیودی یا تریستوری و بسیاری دیگر از لوازم و ادوات اطراف ما، همگی جزء بارهای غیر خطی به حساب می‌آیند. وجه مشترک تمام این بارها “یو پی اس “ ، استفاده از ادوات اکتیو (نیمه هادیهایی مثل دیود، تریستور، IGBT یا ماسفت و…) بجای قطعات پسیو (مقاومت، سلف یا خازن) در ورودی‌ آنها است

آدرس دفتر فروش یو پی اس:

تهران، خیابان سهروردی جنوبی، نبش ایلوخانی، پلاک 88، واحد 3

تلفن تماس:8- 86020207-021

همراه:09194551896

فکس: 88315895-021

ایمیل مدیر فروش :   Sales[at]fiammco.ir
 ایمیل مدیر فنی :info[at]fiammco.ir



:: بازدید از این مطلب : 143
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ن : یحیی
ت : یک شنبه 10 مرداد 1395
.

نویسندگان
آرشیو مطالب
مطالب تصادفی
مطالب پربازدید
چت باکس
تبادل لینک هوشمند
پشتیبانی